Skip to content

Despre reclame

Ianuarie 25 2011

Mai nou, mi-e frică de reclame. De alea de pe net în special. Nu vorbesc de siturile-ambuscadă, unde reclamele care îți sar în față nu au buton de închis, ci de siteurile și blogurile unde reclama e acolo, în articol, doar că nu o vezi, și te chinui să îți dai seama dacă articolul e advertorial sau nu, că marcat nu e nici de-al dreacu.

Reclamele marcate nu mă deranjează, dimpotrivă, chiar înțeleg că unele siteuri sunt afaceri și conținutul este produs exact pentru a atrage reclamă. (Da, surpinzător, observ că articolele sunt scrise generalist și special pentru a provoca reacții din partea cititorilor și a aduna trafic. Un soi de OTV sau Știrile de la ora 5. Înțelegem politica de redacție.)

În schimb, mă stresează când citesc diverse articole ale autorilor și, fiind atent la firul poveștii, mă lovește brusc câte-un detaliu care nu are ce căuta acolo. „Da, și în armată, când eram la instrucție își băteau plutonierii-adjuncți joc de noi punându-ne să alergăm cu tot echipamentul în spate; vreo 20j de kile, o nimica toată; și al dreacu plutonier avea ceas Crono Black de la Swatch. Și, că tot m-am apucat să îți zic, avea un tricou de la Levi’s și bea o cafea cu scorțișoară de la Starbucks. Pe cuvânt”.

Mă, detaliile își au loc într-o poveste în momentul în care sunt importante pentru acțiune, sau subliniază ceva. „Da frate și prostul și-a vărsat cafeaua de la Starbucks pe el, cafea pe care dăduse 30 de lei”. În rest, orice detaliu care vine pe lângă acțiune sau subiect și nu e relevant zgârie urechea.  Apoi, ținând cont că articolul respectiv nu este marcat, e stupid să te cerți cu autorul și să îi impuți că face măgării, pentru că nu ai cum să dovedești.

Când nu marchezi articolul ca reclamă și pe site accepți reclama, apare o confuzie în mintea mea de cititor și am tendința să devin paranoic, iar apoi, la fiecare articol mai ciudat, să comentez că e reclamă. Lucru normal de altfel pentru că tu, ca autor, nu ești predictibil în comportament și în consecință nici demn de încrederea mea. Devin circumspect și atent la toate detaliile, și sunt sigur că la tine pe site îți dorești ca eu să mă simt anxios, că asta e starea în care iau decizii de cumpărare.

Apropos, marcajul în taguri sau în alte părți ale siteului la care nu sunt atent în mod normal mi se pare o practică proastă. Eu intru la tine pe site să te citesc și să aflu ce ai de spus referitor la un subiect, cel mai des pentru că mă interesează părerea ta. În momentul în care citesc un articol nu intru prin toate cotloanele siteului să văd dacă e reclamă, ci mă aștept să fiu anunțat chiar de la început, cât mai clar. Regula e simplă: tu muncești, eu mă relaxez. Că de-aia banii îi iei tu.

În încheiere, ca autor al respectivelor articole poate că te doare în cur dacă îl marchezi sau nu. Pe mine în schimb, ca cititor, mă deranjează pentru că am senzația că mă țepuiești și mă iei de prost. Apoi, chiar dacă revin pe siteul tău, nu mai am încredere în tine și nici în recomandările tale. Iar în final, ajung să urăsc brandul căruia i-ai făcut reclamă și să le spun tuturor prietenilor mei ce de căcat e brandul, cu fiecare ocazie.

(foto: nitot)

No comments yet

Lasă un răspuns

