Skip to content

Regulile jocului

Mai 29 2010

Ocazional, mă bag unde nu-mi fierbe oala.

Am un prekin, si ocupî di vânzări di bazaconii pentru pus pi casă. Anul ăsta, până acum, a avut mai multe întâlniri interne – minimum una pe săptămână – pentru schimbarea bugetului (sic!) de nici măcar nu şi-a văzut prea mulţi clienţi la faţă. Oamenii, în loc să se ocupe fizic de afacerea lor, stau călare pe cifre şi le venerează căutând valorile care îi vor exonera de orice răspundere.

Nu cred că este singurul care a făcut şi refăcut bugetul de vreo 17.000 de ori până acum. Şi care va mai lucra la el. Problema mea nu este că ei îşi optimizează bugetul/ activitatea. Problema mea este că ei nu îşi schimbă paradigma în care îşi optimizează afacerea. E ca şi cum eu, şofer de raliu, aleg să lucrez la rulmenţii daciei mele, neglijând faptul că am o dacie.

În plus, e mai greu în momentul ăsta să bugetezi pe un an. Aşa că aş face un truc – aş bugeta în intervale, atât de timp cât şi de bani. Aş face o matrice doi pe doi cu banii şi cu timpul. Cel mai prost scenariu (P&L, cash flow) pe timp ultra-scurt (3 luni) combinat cu cel mai optimist scenariu, pe timp scurt (6 luni). Şi matricea aş reactualiza-o la 3 luni, cu focus pe termen scurt, unde e durerea. Păi şi strategia? Înglobată tot timpul.

Există marginea de siguranţă calculată la fiecare bugetare care poate juca rolul de dramă, şi, dacă aveţi bani la teşcherea din anii trecuţi, puteţi să mergeţi chiar pe un minus decent. Şi cum durerea  cea mai mare o reprezintă costurile fixe, se pot reface procedurile de lucru (ideal de către cei care le aplică) şi se pot întreba oamenii ce cheltuieli fixe pot deveni variabile.

Şi până la urmă care e ideea articolului? Schimbaţi paradigma înainte să vă schimbe ea pe voi. CINE zice că trebuiesc respectate regulile jocului?

No comments yet

Lasă un răspuns

