Skip to content

Fericire națională

Aprilie 13 2010

Nu cred că am trăit vreodată sentimentul de mândrie națională, sau cel asociat patriotismului. De altfel, nici nu cred că le voi simți prea curând. Mai repede niciodată. Sunt oarecum curios și invidios(nu știu de ce) pe cei ce experimentează aceste sentimente, dar nu îi  înțeleg.

Nu îi înțeleg pe acești oameni deoarece eu asociez conceptul de mândrie cu niște rezultate personale. Adică sunt mândru de ceva ce am realizat eu, de ceva ce am făcut eu cu mânuța mea. De ce aș fi mândru că sunt roman, din moment ce singurul lucru pe care l-am făcut a fost să mă nasc în România? Puteam foarte bine să mă nasc în China, Anglia sau Danemarca. E ca și cum m-aș duce la un concurs de șah, și apoi aș crede că sunt șahist și aș fi mândru că sunt șahist, pentru simplul fapt că m-am dus acolo.

De-asta, pentru mine sentimentul de mândrie e asociat direct cu rezultatele pe care le obțin, sau cu diverse alte lucruri care țin de mine.

Aș putea totuși să încerc să fiu bucuros sau fericit că sunt român. Fericit că m-am născut în țara asta, că în ea am cunoscut o mulțime de oameni care îmi plac, fericit că am avut destule șanse să fac ce vreau eu. Dar, ca și sentimentul de mândrie, sentimentul de fericire are pentru mine niște conotații strict personale, iar înțelesurile acestui cuvânt încep și se termină odată cu mine. Aș putea încerca să fiu fericit că sunt roman deoarece cred că suntem o nație cu o poftă de viață fantastică, un popor care are o sete de cunoaștere și o curiozitate ieșită din comun, lăsând la o parte umorul fenomenal*, zic eu (avem și părți pe care nu le consider utile, dar nu intru în detalii căci nu vreau să fac SWOT-ul caracteristicilor românilor).

Sau, cel mai bine, aș putea să încerc să fiu fericit pur și simplu …

Mândru că sunt român? Nu, mersi. Patriot? Nu prea cred. Fericit? Merge …

————-——
* îi tăiem de pe lista pe Doru Octavian Dumitru, Țociu și Palade, Buzdugan și alti ‘moriști care au atâta talent la făcut umor cât are o vacă la schiat.

3 comentarii leave one →
  1. Aprilie 14 2010 11:07 am

    ” * îi tăiem de pe lista pe Doru Octavian Dumitru, Țociu și Palade, Buzdugan și alti ‘moriști care au atâta talent la făcut umor cât are o vacă la schiat.”
    De-acord!;)

  2. Aprilie 17 2010 11:46 am

    „ca și sentimentul de mândrie, sentimentul de fericire are pentru mine niște conotații strict personale, iar înțelesurile acestui cuvânt încep și se termină odată cu mine”
    O sa te acuze lumea de egocentrism 🙂
    Cat despre mandria de a fi roman, patriotism & co., cred ca sunt din ce in ce mai putini romani cu astfel de simptome.

  3. Adrian Oane permalink*
    Aprilie 17 2010 12:21 pm

    @bandless: pai chiar sunt egocentric in anumite momente :)) lol.
    Multam de observatie, foarte buna.
    Chiar nu intentionez sa transmit totodata si faptul ca sunt intolerant vis-a-vis de parerile altora.
    Later edit:
    Insa pe-asta cu patriotismul/ nationalismul gratuit chiar nu o inteleg.
    Poate ca as putea fi mandru ca sunt roman daca ne-am implica la nivel national intr-un proiect de schimbare al tarii, pe termen lung, din care sa beneficiem toti. Sa lasam si noi ceva in urma noastra. Atunci da, m-as baga la treaba.
    Uite, chiar m-a intrigat observatia ta … 🙂 mersi

Lasă un răspuns

