Skip to content

Pompierii de serviciu

Martie 15 2010
tags:

Un manager e angajat să ia decizii în primul și în primul rând, cred eu.

sursă poză: Bill Liao, via flickr

Acum, deciziile le iei în raport cu mai multe arii de activitate. Mai jos enumăr doar trei:

  • organizarea mediului (ce cultura imprimă managerul respectiv prin valorile lui personale)
  • activități administrative (costuri, procese de lucru, proceduri)
  • relații interpersonale (motivare, delegare, dezvoltare)

De obicei, dacă un manager nu e organizat, ajunge să facă o cârcă de chestii aiurea. Ajunge să nu aibă timp. Nu cumva managerii care se plâng de lipsă de timp sunt și printre cei mai dezorganizați? La fel, performanța are de suferit…nu cumva managerii care nu sunt organizați au parte și de cele mai slabe performanțe?

Revenind la ideea de bază a articolului, părerea mea este că miezul din Fanta în activitatea de management e decizia. Este, dacă vreți, decizia prin care iei decizia să îți dezvolți oamenii, de exemplu. E modul prin care ajungi să iei decizii congruente cu strategia pe care o ai, cum ar fi să iei o decizie aparent paradoxală – să dai afară cel mai bun om de vânzări pentru că e o cutră fără pic de caracter, și asta pentru că ai luat decizia că tu vrei niște valori reale în companie.

Dar, totuși, să iei decizii nu e așa de usor. Să iei decizii coerente cu valorile pe care ți le-ai propus să le ai (sic!) înseamnă să ai ceva caracter. Din întamplare, zic eu, în afara abilităților și competențelor pe care le are un manager, caracterul e unul dintre cele mai bune determinante ale activității lui viitoare, și implicit asupra performanței și imaginii companiei respective în piață.

Când iei decizii proaste, ajungi de obicei să faci pe pompierul. Ai ales să nu îți dezvolți oamenii? Păi acum trebuie să rezolvi problemele pe care tot tu le-ai provocat prin nepregătirea lor – performanța. Ai ales să selectezi doar după competențe, nu și caracter? Păi acum trebuie să rezvoli și problemele pe care le ai la nivel interpersonal în echipă. Ai ales să faci activități așa, după cum bate vântul? Păi acum tot tu ai probleme cu costurile, în cel mai bun caz.

Până la urmă, prin deciziile eronate managerii ajung să fie pompieri de serviciu și să rezolve probleme pe care nici măcar nu ar trebui să le rezolve, dar pe care le-au provocat. Ei ajung să fie pompieri de serviciu și, în loc să se focuseze pe sarcinile de management pe care le au de făcut, se complică stingând mici incendii  – lipsa de comunicare, ineficiența, organizarea slabă, costuri mari, conflicte între oamenii din echipă, fluctuația, clienți pierduți, proiecte ratate, inovație și produse noi vax … ș.a.m.d.

Deh, pompieri pentru scântei mici, care, pe termen lung, duc la incendii mari.

No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: