Skip to content

Management: rol şi costuri

Martie 4 2010

Mormăiam într-un articol că managerii lucrează, de obicei, cu patru „segmente”:

  • top sau middle management
  • echipa pe care o coordonează
  • clienţii interni (adică alte departamente)
  • clienţii externi (furnizori, parteneri, etc)

Acest lucru înseamnă că ei nu mai folosesc decât rar abilităţile tehnice pe care le au – mă refer la lucrul efectiv cu produsul. E normal să fie aşa, căci dacă el lucrează în „producţie”, atunci echipa lui ce face? Nu de-aia i-a angajat – ca să se ocupe de „producţie”?

Astfel, rolul de manager implică folosirea unui mix de abilităţi cognitive (viziunea asupra afacerii, luarea deciziilor, orientarea către client) şi abilităţi interpersonale (motivare, mentoring, relaţionare, etc). Abilităţile tehnice fac şi ele parte din joc, doar că lucrul efectiv în producţie nu e treaba lui, căci managerii reprezintă legătura dintre conducere şi execuţie.

Ei, şi când rolul acesta e neclar, avem parte şi de două mari probleme: deficitul de manageri și incompetenţa acestora. Problema începe de la recrutare sau promovare („cel mai bun vânzator nu e şi cel mai bun manager”, vă sună cunoscut?), pentru că nu se ţine cont de competenţe şi abilităţi, din varii motive. Apoi, în momentul în care ţie, ca şi manager, nu ţi se explică foarte clar ce rol ai, şi cum vei fi evaluat (contează enorm!!!), ajungi să lucrezi ca o gaină fără cap, haotic. Ajungi fie să faci preponderent sarcini tehnice, fie să te focusezi pe rapoarte şi alte balării. Adică ajungi să nu faci ceea ce trebuie să faci (surprinzător, nu de fiecare dată e vina managerului că ajunge să facă respectivele lucruri).

Ei şi, până la urmă, ce vreau să vă zic de m-am tot lansat în toate detaliile astea neinteresante? Nimic, în afara faptului că un stil de management defectuos doar în relația manager-angajat te costă aproximativ de 3 ori salariul managerului pe un an. Redau mai jos exemplul pe care l-am folosit în articolul respectiv.

–––––––––––––––-

La o privire mai atentă, valoarea costurilor menționată de mine e aproximativ egală cu cea menționată aici de către Rareș Manolescu. Nu am pretenția că am reinventat roata. Și nici faptul că valorile sunt aproximativ egale nu e o surpriză. Doar e vorba de aceeași relație manager-angajat.

–––––––––––––––-

1. O viziune asupra costurilor plecării unui manager o găsiţi aici. Articolul este aşa şi aşa, zic eu, şi măsoară doar costurile directe ale plecării unui manager, neglijând impactul şi oportunităţile pierdute – care, oricum, sunt mai greu de măsurat, dar asta nu înseamnă că nu există. 🙂

2. Managementul defectuos contribuie la fluctuaţia de personal. În special prin prisma relaţiei manager – angajat. O perspectivă interesantă asupra costurilor fluctuaţiei o găsiţi aici.

3. E genială încheierea din articolul despre incompetenţa managerilor.

Anunțuri
No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: