Skip to content

Prima linie (2)

Februarie 23 2010

Propunerea ca managerii să facă un stagiu de o lună (hai, două săptămâni) în prima linie nu e întâmplătoare. După cum nu cred că eu am avut ideea asta primul, mi-am adus aminte azi că Tom Peters vorbeşte de ceva timp de ceea ce zic eu, doar că într-o altă formă: Manage By Wandering Around – MBWA. Ce e mai interesant e că acest concept a apărut prin 1980, la HP, susţinut de către CEO-ul HP de atunci, John Young.

MBWA înseamnă, tehnic, să stai în contact direct cu oamenii care fac treaba, cum zicea Tom Peters aici, şi aici.

Provocarea constă în a îi explica unui manager că, de fapt, când tu nu faci nimic faci management. Când te plimbi „aiurea” vezi cel mai bine ce se întâmplă. Dar nu, agenda unui manager trebuie să fie plină de sarcini (operaţionale de cele mai multe ori) şi de întâlniri (pardon, meetinguri).

Şi de aici îndrăznesc să fac şi o corelaţie cu evaluarea anuală a angajaţilor (sic!), ca element de sine stătător, în loc de banalul proces de evaluare şi calibrare care trebuie să aibe loc constant, în fiecare zi.

În plus, când evaluezi anual creezi animozităţi pentru că ajungi să reproşezi oamenilor ceva ce au greşit acum 6 luni, lucru absurd de altfel, pentru că te trezeşti cu o cârcă de probleme de performanţă la sfârşit de an, ca să nu mai zic de oameni nervoşi sau de bani pierduţi (cost de oportunitate).

MBWA îţi permite să re-întăreşti şi să corelezi strategia cu ceea ce se întâmplă în mod real în compania ta. Îţi permite să evaluezi constant impactul strategiei tale (înfricoşător, nu?) şi îţi permite să corectezi erorile când apar. Pentru că nu îţi poţi permite să faci o evaluare anuală că ăla habar nu are să comunice, şi deci îi trebuie un curs de comunicare (!!!) ca să îşi rezolve problema. Pur şi simplu enervezi şi omul, şi mai pierzi şi bani.

Şi o ultimă divagare: ce mi se pare amuzant e că soluţia prezentată ca panaceu universal e trainingul. Da, trainingul e bun, dar fără re-consolidare din partea managementului nu are nicio valoare. Fără susţinere de la management, livrarea unui training cade ca o piesă de lego într-un tipar de auto-profeţie: avem o problemă, chemăm consultantul, stabilim cursul şi conţinutul, livrăm trainingul, nu funcţionează, trainerul este de vină, mama lor de scălămbăi, tăiem bugetul de training.

Iar în timpul ăsta, businessul îţi face implozie, căci managementul nu îşi face treaba pe care trebuie să o facă. Pentru că până la urmă, managementul e cel care defineşte cultura de organizaţie şi cel care e responsabil, în primă fază, de consolidarea şi re-consolidarea culturii organizaţionale.

Peştele de la cap se-mpute.

No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: