Skip to content

Cea mai tare armă din lume

Februarie 1 2010

Am dat o căutare pe Google, cu criteriul „valori companie”. A fost un exerciţiu prin care, pur şi simplu, am vrut să aflu cum mai sunt exprimate valorile în acest moment. La capitolul rezultate, menţionez doar câteva: „adevăr”, „oameni”, „respect”, „integritate”. Cuvinte mari, care cer fapte pe măsură.

Ori ce văd eu în acest moment la nivelul faptelor, în realitatea mea înconjurătoare, e departe de ce se declară ca „valoare”. E o incoerenţă cronică între ce se declară, şi ce se face. Probabil că ceea ce ne împinge să ne declamăm valorile este dorinţa de a arăta că vrem binele, sau, pur şi simplu pentru că vrem să dăm bine. Ne declarăm valorile doar pentru că aşa fac toţi, iar când vine momentul să le punem în aplicare, o dăm cotită.

Ce-i drept, şi mie îmi este mai uşor să şterg cu buretele ce am declarat şi să fac tot ce mi se pare pe moment util ca să îmi salvez pielea şi să nu intru eventual în situaţii conflictuale. Aş putea să mint în privinţa unui raport, sau să nu fiu tocmai onest când îmi exprim părerea despre un anume subiect. Şi exemplele de neconcordanţă între ce declar că fac şi ceea ce fac ar putea continua.

Dar treaba este că exact în aceste situaţii dificile valorile contează cel mai mult, şi e nevoie să faci ceea ce ai zis. De fapt, în situaţiile dificile ele se văd cel mai bine. Ele, valorile personale, sunt puse în aplicare de fapt în fiecare zi, prin toate comportamentele pe care le afişăm. De fiecare dată când ne comportăm diametral opus cu valoarea declarată, nu facem altceva decât să o invalidăm. De fiecare dată când ne ignorăm valorile declarate şi deraiem de la ele, le invalidăm şi transmitem celorlalţi că nu suntem ceea ce declarăm că suntem.

Ori, să îţi asumi faptul că rămâi fidel valorilor tale declarate înseamnă să îţi asumi o serie de riscuri. În afaceri, să recunoşti că nu îţi poţi ajuta clientul este echivalent cu riscul de a îl pierde, şi, nu-i aşa, noi nu lucrăm pe boabe de fasole?

Să rămâi fidel valorilor tale presupune faptul că îi vei deranja pe unii.

Să îţi menţii valorile la standardele ridicate chiar de către tine înseamnă până la urmă să îţi asumi că nu toate lucrurile sunt frumoase în lumea asta, că apar momente în care o să iei decizii nepopulare, că e posibil ca unii clienţi să nu dorească să lucreze cu tine.

Să faci ceea ce ai zis că faci înseamnă să fii responsabil, şi să fii responsabil înseamnă uneori să îi enervezi pe alţii.

În schimb, preferăm destul de des să ignorăm ceea ce am zis. Din acest motiv, cred că ignoranţa este cea mai tare armă din lume.

sursa imaginii

Lasă un răspuns

