Skip to content

Cat ne costa un stil de management defectuos?

Noiembrie 29 2009

Impactul managementului defectuos asupra unei companii.

Ma mira ca sunt foarte putine analize despre costurile managementului defectuos. Doar facem analize comparative si de impact pentru masini, placi video si alte mii de instrumente. In schimb, evitam sa analizam cat de eficient sau nu este unul dintre motoarele noastre de evolutie, ca si oameni.

Asa ca eu astazi voi analiza impactul unui manager asupra mediului de afaceri in care activeaza. Mai specific, o sa ne orientam catre costurile care apar in momentul in care avem de-a face cu un stil de management defectuos.

Inainte de a trece la analiza, este nevoie sa facem o precizare – eficientizarea costurilor si maximizarea rezultatelor este una dintre prioritatile fiecarui manager. Cand vorbim despre eficientizare si maximizare, implicit discutam despre resursele pe care le avem la dispozitie. Iar acestea, daca ne raportam la manager, sunt de doua feluri:

–         externe: logistica si oamenii

–         interne: managerul (si modul in care isi desfasoara activitatea)

In acest caz ne intereseaza resursele interne, adica abilitatea fiecarui manager de a relationa cu un individ, care, in acceptiunea economica de astazi, este un centru de cost si profit. Aceasta relatie manager – subordonat este direct afectata de modul in care managerul alege sa isi desfasoare activitatile strategice in compania sa.

Activitati-cheie in management si impactul acestora.

Pentru ca activitatile unui manager sunt foarte numeroase, pentru exemplificare am ales trei activitati considerate cheie in relatia cu un angajat. Ele sunt:

  1. Stabileste obiective nerealiste, care nu sunt clare si carora le lipsesc cu desavarsire standardele de performanta.
  2. Evita sa stabileasca un proces clar pentru activitatea angajatului (cum se fac lucrurile).
  3. Lipsa activitatilor de dezvoltare a angajatului (nu il invata lucruri noi, foloseste delegarea corespunzator)

O paranteza – a delega bine inseamna, in primul rand, sa ai cui sa ii delegi. Apoi, cand o faci, delegi si rezultatul si responsabilitatea, iar standardele de performanta sunt clare. Pe scurt, ambele persoane si-au dat acordul si si-au asumat responsabilitatea – e ca un contract.

Inainte de a trece la cifre si tabele, e nevoie sa clarificam perspectiva din care privim cele trei activitati cheie. Asadar, le vom lua pe fiecare in parte si vom parcurge implicatiile pe care le au asupra activitatii de zi cu zi din companie.

Obiective neclare, cu standarde de performanta incerte si neagreate.

In cartea „Manager la minut”, scrisa de Ken Blanchard, exista o metafora sugestiva vis-a-vis de acest subiect. Activitatea unui angajat este comparata cu cea a unui jucator de popice. Si vine cam asa: ai 9 popice de daramat la fiecare aruncare (obiectiv clar) si ai o schema de punctaj (standarde de performanta – link la articol; bonus daca darami 9). Treaba asta face jocul extrem de usor si de placut – stii tot timpul la ce sa te astepti.

Acum imagineaza-ti ca joci popice si ca pista nu e luminata exact la sfarsit, in locul unde sunt popicele – deci nu stii cate ai de daramat, si nu stii clar cate puncte primesti, pentru ca nu stii cate darami. Cam frustrant, nu? Mai ai chef sa te joci? Crezi ca poti puncta constant?

Ca angajat, asta inseamna sa ai obiective si standarde de performanta neclare. Tradus in costuri, inseamna ca angajatul tau nu numai ca nu va produce rezultatele dorite (darmite sa le si depaseasca), ci si ca salariile voastre sunt irosite, pe langa oportunitatile pierdute (cum ar fi dezvoltarea de noi produse, imbunatatirea unor procese, ajutarea mai multor clienti, gasirea de noi clienti).

La toate acestea de mai sus se mai adauga si costurile necesare indreptarii rezultatelor proaste – statul peste program al ambilor (salariile voastre), de exemplu.

Lipsa unui proces clar in activitatea angajatului (cum se fac lucrurile)

Lipsa unui proces clar se poate observa in orientarea catre detalii atat a managerului cat si a angajatului. Este dureros de costisitoare in momentul in care angajatul nu stie cum se fac lucrurile, pentru ca se ajunge la situatia in care, de exmplu, managerul face sarcina angajatului, in detrimentul celor pe care le are el de facut. Costurile aici sunt salariile, corectarea greselilor (recuperarea unui client, refacerea unui raport), oportunitatile pierdute (clienti noi, proiecte noi, productivitate redusa)

Lipsa activitatilor de dezvoltare a angajatului

Investitia in viitor e cea mai buna. Daca nu iti inveti angajatul sa isi rezolve singur problemele si sa isi evalueze activitatea – adica sa fie el interesat de performanta lui si de cum si-o va imbunatati, vei da bani (costuri) degeaba pe training, pe salariile voastre si vei pierde bani deoarece productivitatea lui va ramane constanta (asta in cel mai bun caz), in loc sa creasca. La reteta asta mai adaugam oportunitatile pierdute (astea sunt mereu) si frustrarea pe care o acumuleaza angajatul pentru ca stagneaza profesional si personal.

La toate aceste costuri enumerate mai sus se mai adauga si costurile de logistica – curent, chirie, mobila, telefon, internet, masini, laptop-uri. Adica toate cheltuielile cu instrumentele de lucru.

In plus, mai ai un risc mare, ascuns, si care te stoarce de bani de te usuca. E situatia in care un angajat deja performant pleaca de la tine. Costul pentru inlocuirea lui – aproximativ de trei ori salariul anual al respectivului angajat. ( cautati articolul „Cat costa fluctuatia de personal?”, scris de Rares Manolescu in revista Cariere, in 2007)

Fiecare activitate-cheie efectuata eronat costa compania de trei ori salariul pe un an al managerului.

Acum, ca am terminat de despicat firul in patru, e momentul sa centralizam toate informatiile si tragem linie – costurile totale ale managerului. Mai jos aveti un exemplu de calcul, sub forma unui raport P&L.

Per total, estimez ca valoarea totala a costurilor pe care le provoaca un management defectuos sunt undeva  la de 3 ori salariul managerului pe un an intreg. Solutia, o are tot managerul respectiv si este dezvoltarea unei relatii sanatoase manager-angajat . Doar ca, de data asta vorbim de investitii.

No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: